Darling West: et lekent låtskrivingsprosjekt

Lørdag kveld har Darling West mulighet til å vinne selve spellemannprisen i kategorien country for andrealbumet Vinyl and a heartache.

I høst stilte trioen velvillig opp til en hyggelig prat om prosessen frem mot utgivelsen som ble premiert med terningkast seks av Dagbladet.

Darling West består av Kjetil Stensnes og  ekteparet Tor Egil og Mari Sandvær Kreken. De debuterte i 2014 med skiva «Winter’s Passing» og fulgte opp med Vinyl and a Heartache i fjor høst til gode kritikker.

Strukturert samarbeid

Det er Mari og Tor Egil som i hovedsak skriver låtene.

«Men jeg vil absolutt si at Kjetil bidrar i den prosessen også – det er han som kommer med de geniale gitarhooksa og lager låta komplett”, forteller Mari. Trioen har samlet seg rundt et lite kafébord på koselige og lune Hos Naboen i Kristiansand. Om få timer skal de presentere låtskrivingen live på scenen i kjelleren.

Countrytrioen trives i hverandres selskap – og bærer preg av et strukturert og gjennomsyret samarbeid. Tor Egil forteller: ”Det starter som regel med at Mari har en melodisk ide, og så jobber vi kanskje med den og prøver å utarbeide låta ferdig med det melodiske først. Så setter jeg meg ned og prøver å utforme en tekst til. Før skrev jeg alltid tekster først, og så lagde jeg melodier til det. Men etter å ha snakket med folk og plukket opp ting er det mange som mener at det er lettere å få flyt når man skriver melodien først, så jeg begynte også å prøve meg på å starte der.

Merker dere forskjell når dere bruker de forskjellige metodene?

”Det finnes jo ikke en måte å gjøre det på heller, forklarer Mari. «Vi bruker jo flere metoder til å skrive låter til en hel plate», utdyper hun. Tor Egil fyller inn: «Hvis du er ute etter flyt, så tror jeg det er noe med å skrive melodien først. Og da synes jeg det er gøy å jobbe med teksten også, for da skriver man med utgangspunkt i noe”. Mari mener det er bra å utfordre seg til å bruke forskjellige metoder, og at resultatet kan bli større variasjon i låtsettet:»12th and Porter”, som havnet på den nye plata vår, begynte med at vi fikk en tekst som en kompis av oss har skrevet – og jeg synes det ble en veldig fin låt av det», forteller hun.

DarlingWest_v4.jpg

Utfordringene i låtskrivingsprosessen

Mari forklarer at melodiene kan være utfordrende: «Vi spiller såpass mye live og jobber med andre, noe som betyr at vi har det ganske hektisk, og det gir ikke mye rom i hjernen til at melodiene popper opp av seg selv. Men i de periodene vi har mer ro i hverdagen kan det dukke opp flere ideer, og da gjelder det å være litt på med opptakeren, og få det inn på taleopptak på telefonen. Så når anledningen byr seg kan man sette seg ned med ideene og sette dem sammen til vers og hook og stikk – og videreutvikle dem”, forklarer hun.

Tor Egil forteller at starten av prosessen er vanskeligst – for ham. Mari utbryter lattermildt: ”Det synes jeg er fint du sier, for jeg synes teksten er vanskeligst – så hvis du kan stå for teksten og jeg for melodiene, så har vi løst det ganske bra!”. Tor Egil synes det er deilig å ha en melodi å skrive ut ifra. «Så er det noen låter som kommer med en gang, og det kan jo også være en god øvelse. Slik som ”15 Isolation Row” – den skrev jeg på en time», sier han.

For Mari kan også tekstformidlingen være en utfordring. Hun forteller: ”Jeg skal jo synge teksten, så jeg føler jeg må skjønne hva som foregår mellom linjene, så mine korrigeringer går ut på det. Vi jobbet for eksempel litt med ”Nobodys song” – en veldig sterk tekst i mine øyne. Jeg husker vi måtte gjennom noen runder med historiene i den, hvordan vi skulle vinkle det, og hva vi ville fortelle», sier hun. Korrigeringer ble også gjort på «The Sweetest Tune. «Da jeg hadde skrevet stikket, og Mari ikke følte det ga helt mening. Når hun poengterte det så var jeg jo enig, og da vi endret på den fant vi en betydning som bant teksten mer sammen», forklarer Tor Egil.

Korrigeringene er ikke alltid like enkelt i praksis. «I starten var ikke det like enkelt. Man har jo en stolthet på de tingene man lager, det føles litt avkledd og rart å skulle skrive sammen med andre, spesielt når vi er et par. Nå synes jeg det har utviklet seg til en skikkelig fin skrivedynamikk!», forteller Mari med et stort smil om munnen.

Mari skriver melodier og Tor Egil tekster før Kjetil kommer inn i prosessen i aller siste ledd. «Det er sjelden det blir endringer i fasen jeg kommer inn, det går i tilfelle kun på arrangementene og melodibiten – vi prøver å underbygge tekstene med melodiriff som passer, sier han. Og resultatet er et bra samarbeid, ifølge Mari: ”Vinyl and a Heartache” hadde for eksempel ikke blitt den samme uten gitarhooket i refrenget, så det mener jeg er et godt eksempel på at vi er et bra samarbeidsprosjekt», sier hun.

Starten: fjelluft og nyinnkjøpt mandolin

Låtskrivingsprosjektet og countrytrioen Darling West ble til gjennom en leken tilnærming til musikk. På fjellet, med en nyinnkjøpt mandolin.

”Jeg hadde virkelig aldri tenkt at jeg skulle skrive låter fram til for noen år siden», forklarer Mari. «Vi var på fjellet, jeg skulle lære meg å spille på min nyinnkjøpte mandolin, og så dukket det opp en melodi som jeg leverte til Tor Egil og som ble til låta «Darling West»:

Nå føles det som et mysterium at det ble slik, for da tenkte jeg at dette var noe jeg ikke helt hadde i meg og beundret folk som fikk det til. Det gjør jeg selvfølgelig i dag også, men ser ikke lenger på det som en umulighet for min egen del. Det er fortsatt på fjellet vi reiser for å skrive, for å få den roen vi trenger til å jobbe ut ideene som hoper seg opp”.

Limet i låtskrivingen

Darling West har ingen tydelige temaer i bakhodet når de skriver låter. «Det er ikke slik at en hel plate er en slags rød tråd», sier Tor Egil. For han er sjangeren et stikkord: «Jeg tenker på en måte at vi skriver enkeltlåter. Sjangeren binder vel alle låtene sammen til en helhet på et vis», undrer han. Han tror også det ligger et særpreg i karakteren i uttrykket: «Særpreget kommer nok fra at det er vi som framfører det, vil jeg vel tro.», forklarer han undrende. Mari tilføyer: «Det er jo vi som skriver låtene, man har jo sitt eget melodispråk og så blir det en helhet ut fra det”.

Fra sjangerfokus til leken prosess

Den spellemann-nominerte countrytrioen ser flere utviklingstrekk fra debutalbumet til andreplata. Kjetil forklarer: ”Innspillingsmessig var vi mer opptatt av hva som var rett og galt sjangermessig på den første plata. På den nye plata brukte vi mer studio for det det er verd», sier han. «Vi klippet, limte, og hadde en mye mer pop-tilnærming når det gjaldt det å jobbe ut soundet. Det ble en mer leken prosess, på et vis.”

For Tor Egil var det også en stor forskjell fra å spille bass i studio og live som trio på noen av låtene. «Banjoen er jo ikke et like bærende element på plata, men brukes jo heller for å gi låtene et lite løft», forklarer han. «Denne gangen tenkte vi rett og slett mindre på hvordan vi skulle løse det live, vi lagde bare en plate ut ifra hvordan vi ville løse den i studio, og så fikk heller live-delen komme senere» sier han utdypende. Også Tor Egil peker på en mer leken prosess i arbeidet med Vinyl and a Heartache. «På den første plata hadde vi jo øvd og spilt masse før vi gikk inn i studio, men på den siste plata var det noen låter vi ikke hadde like under huden», sier han

Mari ser også tegn til en mer lekenhet i den andre innspillingsrunden: «I forhold til den første plata tok vi selve låtskrivingen mer seriøst på Vinyl and a Heartache, sier hun. «Det var mer som at vi gikk inn for å skrive plate, og da flikket vi lenger på låtene. Så vil jeg jo også tro vi hadde blitt litt bedre siden sist, siden vi hadde blitt mer erfarne på akkurat det med skriving”, sier hun lattermildt.

Darling West. Foto: André Løyning
Darling West. Foto: André Løyning

Den morsomme studiotiden: innspilling, kreativiteten og ferdigstillelsen

Kjetil er tydelig på at innspillingsprosessen var morsommere i runde to. «Den forrige var mer kamp-prega», sier han, og utdyper: ”Vi hadde ikke så mange muligheter i etterkant, så vi måtte prøve å få takene til å sitte. Det var nesten litt utmattende, men denne runden så hadde vi mer overskudd, og det hele ble mer lekent. Den var en befrielse som jeg tror låtmaterialet tjente på», sier han og smiler.

For Mari var låtskrivingen morsomst. Hun forklarer: Det har sikkert en sags sammenheng med at vi har ferie når vi skriver låtene, så opplevelsen av det i bunn er jo at det er en periode man er i litt ”zen”, mens vi får vi jobbet med noe sammen, også. Det er utrolig stas å være i den kreative prosessen, sånn som jeg husker det, i alle fall.

«Det er noe med tilfredsstillelsen når man har skrevet og fullført en låt», utdyper Tor Egil. «Jeg husker godt vi var på en hytte og jeg grublet på teksten til ”Vinyl and a Heartache”, mens Mari satt på trappa og skrev på noe annet. Den følelsen av å knekke en kode så låta åpner seg og blir fullført, det var utrolig moro, forklarer han.

Forskjellige låtfavoritter

For Mari, Tor Egil og Kjetil er det ikke enkelt å velge ut noen favorittlåter fra plata, men etter å få tenkt seg om har de likevel noen utvalgte:

«Jeg synes ”Vinyl and a Heartache” er fin», forteller Mari: «Jeg liker smerten i teksten, og er veldig imponert over teksten til Tor Egil. Men jeg synes det blir veldig vanskelig å velge!», ler hun.

Tor Egil poengterer at mange trekker frem helt ulike låter når de kommer i kontakt med countrygruppa. «Det har vært overraskende mange som har trukket fram låter jeg ikke hadde forventet at skulle bli trukket fram. Det er for eksempel mange som nevner ”No More” og ”A Nobody´s Song”. Kult at det er så forskjellig hva folk liker!», utbryter han. Selv må han ha en lang tenkepause før han klarer å velge en favoritt: ”Jeg liker godt den ”15 Isolation Row”. Den er litt mer sånn som førsteplata er, jeg liker godt stemningen i den» Mari er på sin side stolt av «A Sweetest Tune»: ”Så er jeg ganske stolt av å ha skrevet en poplåt som ”A Sweetest Tune”. Kjetil trekker frem soundet på «Dover» og utdyper: «Det er for min del et slags frampek mot det jeg tenker at hadde vært gøy å dyrke mer. Teksten også, det er en slags stilstudie. Den er poetisk og lett å bli revet med inn i stemningen!». Stemningen rundt bordet er lattermild og lun – det er tydelig moro for noen av landets fremste musikere å se at låtene deres lever sitt eget liv.

Musikaliteten ved å spille med andre

Selv om Darling West-prosjektet ikke har pågått i utallige år, har Mari og Tor Egil solid erfaring som medmusikanter. Sistnevnte har spilt med storheter som Kari Bremnes, Odd Nordstoga, Lene Marlin. Sammen har de også utgjort et fast inventar i Maria Solheims musikalske univers over flere år, for ikke å snakke om Marit Larsen som de har samarbeidet med over lang tid; sist sett og hørt både live og på studioinnspillingen til folkprosjektet hennes, Joni was right.

Mari er tydelig på at det eksisterer forskjeller i å bistå i andres musikalske univers, kontra å spille rundt i sitt eget: «Man opparbeider seg jo endel rutine», sier hun. «Så er det også ting med det å være eget band som er veldig nytt og annerledes – og måtte stå for de låtene man har laget». Mari er tydelig på at formidlingen er et viktig aspekt «Formidlingen blir veldig forskjellig, og sangteknisk også. Jeg synger mye dobbelt med for eksempel Marit (Larsen), da handler det ikke så mye om å formidle teksten hun har skrevet, men vel så mye om å følge hennes klang», sier hun, og fortsetter: «det er noe helt annet å bære formidlingen i et Darling West-sett». Likevel ser hun fordeler ved begge tilnærminger til det musikalske: «Det er veldig berikende å gjøre begge deler, så jeg er takknemlige for å få være med på litt forskjellig. Men det er mye materiale å holde styr på innimellom», sier hun smilende.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s