Thom Hell om låtskriving: -Melodiene betyr mest

Thom Hell har skrevet haugevis med låter siden debuten på starten av 2000-tallet. Han er klar på at melodier og partier er det som betyr mest for ham.

Hyggelig møte om låtskriving!
Hyggelig møte om låtskriving!

Fredag 16. Oktober holdt han en intimkonsert på Haubitz Hall på Odderøya i Kristiansand. Vi møttes i lokalet på dagtid. Et lokale med lun, varm og inspirerende sjel. Ikke ulikt Thom Hells musikk selv.

Thom Hell, eller Thomas Helland som han egentlig heter, er en kritikerrost musiker og låtskriver som debuterte med plata I Love You i 2004. Gjennombruddet kom med God If I Saw Her Now i 2008, som gav han flere spellemannspriser. I høst gav han ut sin sjuende studioplate, Until This Blows Over.

Fokus på melodier

Thom forklarer at han, som Sondre Lerche, alltid begynner med melodiene, når han skal skrive låter: ”Jeg har alltid vært ganske ærlig om at melodien er det som betyr mest for meg, selv om jeg ikke vil undergrave tekstene mine for mye, heller”, fortsetter Thom.

Han forteller at han ønsker å gi lytteren mulighet til å tolke teksten: ”Lytteren legger jo sitt i det. Jeg tror det er en fordel å ikke alltid skrive så konkrete tekster, så lytteren kan legge sin tolkning i teksten. Der er jeg og Maria Mena helt forskjellige”, sier han smilende: ”Jeg har flere tekstpartier som går igjen, som jeg legger ulike partier oppå, i stedet for mange forskjellige vers. Selv om du synger samme tekst, så oppleves det forskjellig når det synges med ulik oppbygning”, forklarer han engasjert.

Thom Hells musikk kan beskrives som leken, melodiøs, symfonisk pop. Det er ikke sjelden låtene hans består av ulike sekvenser, noe Thom selv er veldig klar over: ”Jeg er glad i partier. Jeg synes det er gøy med symfonisk musikk, og jeg synes det er gøy å prøve meg frem og å beholde lekenheten i musikken”, sier han. «Folk som studerer musikk ville jo for eksempel aldri lagd outro på All good things, fordi det ikke er teknisk korrekt – men for min del synes jeg det var gøy å lage en klassisk outro”, fortsetter han.

Inspirasjon – låt for låt

”Jeg vet at det jeg gjør er tufta på alt jeg har hørt”, forklarer Thom. Han er tydelig på at han lar seg inspirere av andre: ”Jeg har det ikke sånn at det jeg lager skal være unikt, men musikk blir jo unikt fordi man legger sin egen erfaring og evne i det”, forklarer han.

Thom har mange eksempler på hvem han har blitt inspirert av: ”Jeg kan nesten si låt for låt hvem jeg har blitt inspirert av. All good things har flere partier som er inspirert av forskjellige”, forteller han. ”Jeg fikk dama til Egil Olsen til å lage en Walt Disney-aktig åpning, og refrenget er veldig Elton John, midtdelen ’close your eyes and count to ten’ er veldig David Bowie. Outroen er veldig symfonisk og er inspirert av Gustav Mahler som jeg hørte mye på, på den tida” forklarer han, og fortsetter: ”Jeg var óg litt inspirert av Muse sin symfoniske tilnærming, og synes det var gøy å lage musikk som var symfonisk uten stryk, slik jeg gjorde på denne outroen”

12200527_10156121976130697_312161892_n
LAR SEG INSPIRERE: Thom inspireres av alt han lytter på: mye forskjellig!

Det er likevel ikke sånn at han har klart for seg hvor inspirasjonen stammer fra, med det samme: ”Åpningslinjen i Love is Easy fant jeg ut at er fra I love you just the way you are, linja som kommer før tittelstrofen er min åpningslinje. Det er ikke bevisst, men gøy å se i ettertid, sier han.

Trygt og utfordrende

Selv om Thom har lett for å la seg inspirere, er han tydelig på at låtskrivingen ikke alltid er like enkel. Da er det lett å ta utgangspunkt i det man mestrer og liker, sier han: ”Melodier lager jeg hele tiden, jeg har nynna siden jeg var bitteliten. For meg har det vært en trygghet at tekster handler om forhold og kjærlighet. Det er på mange måter blitt en egen sjanger”, forteller han engasjert.

Likevel er han tydelig på at det ikke nødvendigvis er enkelt: ”Jeg har måttet forsvare meg overfor mine tidligere kjærester, fordi jeg skriver om et brudd som skjedde for lenge siden”, sier han. Samtidig er han tydelig på at kjipe ting er viktig å formidle: ”Hvis jeg ikke har noen kjipe ting, så må jeg gå tilbake å finne følelsen og formidle den. Jeg har alltid likt de rolige og triste låtene, har alltid synes de har vært de fineste”, forklarer han.

Underfundig utvikling

Thomas har ønsker om å utvikle seg og å møte på nye utfordringer: ”Etter hvert begynte jeg å like tøff rock, og jeg har nok innerst inne lyst til å være Tøffe-Thom”, sier han, og fortsetter: ”Det kommer nok litt sakte, men sikkert. Som på for eksempel «Tonight». Jeg har alltid hatt lyst til å skrive en stadion-rock låt, så «Tonight» ble litt slik”, forklarer han.

Som lytter vil man kanskje si at Thom Hells musikk låter akkurat det, Thom Hell: Symfoniske partier over popmelodier som handler om kjærlighet. Likevel har det skjedd en utvikling fra starten av karrieren på begynnelsen av 2000-tallet:

«Utviklingen har skjedd sakte men sikkert. Jeg har aldri vært noe fan av å skifte retning kontant for være en entertainer, og at alt skal skje så fort. Det er ikke sånn det funker, for meg”, forklarer han. ”Du hører endringene på skivene som kom it på begynnelsen på 70-tallet og de som kom ut på slutten. Det samme kan man høre med min musikk”, forklarer han smilende, og har ikke vanskeligheter med å komme med eksempler:

”For det første har jo stemmen endret seg siden min første plate – den har blitt mørkere. Det er ofte jeg har gjort noe nytt, men at lytteren ikke hører forskjellene.  ”Jeg kunne malt med enda bredere pensel, men det er likevel ikke helt sånn jeg er. Jeg liker det sublime, å for eksempel kunne spille synkoper, og eksperimentere med en 7/8-dels takt: Å gjøre musikken litt underfundig: De som skjønner det, skjønner det. Likevel vil jeg at folk skal høre at det er meg. De små forandringene i lydbildet gjør låtene mer levelige, og så skjer det ting”, forteller han.

xx
LIKER Å EKSPERIMENTERE: Eksperimentering med musikk er lystbetont for Thom Hell. (Foto: Presse).

-Ikke noe som ikke er lov

Selv om Thom Hell gjerne tar utgangspunkt i melodier når han skriver, er han tydelig på at det ikke er én måte å skrive låter på: ”Man kan helt klart gjøre seg noen mål før man setter ned og skriver, også, og tenke ’hvor jeg vil gå hen – hvilken energi jeg vil ha i låten?’”, mener han, og fortsetter:

”Mange av låtene mine har kommet fordi jeg har spilt feil. Hvis jeg spiller et grep, så har jeg gjerne spilt oktaven under i bassen. Da hender det at jeg bommet, og det kan bli en fin akkord.” Thomas er tydelig på at eksperimenteringen i musikk gir lyst til å skrive: ”Det er der jeg føler meg heldig, jeg finner ut av ting. Jeg vet ikke hva grepene heter, og føler jeg kan finne frem til ting. Det er ikke noe som ikke er lov, tenker jeg”.

Trenger ikke være komplisert

Thomas er tydelig på at låtskriving ikke trenger å bli noe komplisert: ”Hovedgrunnen til at jeg tenkte at jeg kunne gjøre dette var at jeg forstod at de jeg hørte på brukte samme akkorder om igjen, som for eksempel Niel Young”, forteller han, og fortsetter:

”Da forstod jeg at du ikke trenger å bruke mange grep for å lage fin musikk, det er jo melodien du putter på som avgjør om det blir en god låt”. Om det å føle begrensninger sier han: ”Jeg tror begrensninger kan være en god ting. Så kan man heller alliere seg med folk som er bedre på noe annet, og få hjelp til å formidle ting slik man ønsker”.

Flere favoritter

Thom Hell har flere favorittlåter av sine egne: ”Jeg liker de litt lange låtene. ”Killing me”, fra Suddenly Past-skiva, spiller vi alltid. Det er en låt som det er veldig gøy å spille, der skjer det mye. Det er også en låt som var viktig for meg å skrive. Den tar meg tilbake til en kreativ periode, og handler jo om et brudd. Det kan være tøft å synge dette det første året, men det er jo også poenget: man skal bli sugd tilbake for å få innlevelsen. Den er virkelig en av mine favoritter, forklarer han.

I tillegg liker han godt All Good Things og Once Upon a time: ”Jeg liker også mange fra andreskiva, ”Every Little Piece”: Forgiven og It takes a man.”, fortsetter han. På den nye platen, Until This Blows Over er ”Time” favoritten. ”Den er litt i familie med «Over You», og minner om den i akkordene jeg har brukt. Jeg liker også Wait, Stop veldig godt”, forteller han.

Tips til lovende låtskrivere

Det er med andre ord flere måter å skrive låter på, for Thom Hell. Han mener det kan lønne seg å analysere andres låter hvis du ønsker å skrive musikk selv: ”Jeg blir ofte inspirert hvis jeg setter meg ned og prøver å plukke opp låter jeg liker, og analysere dem, og prøve å finne nye tilnærminger til som ikke er gjort fra før av. Da ender det ofte med at du skriver en egen låt, som i utgangspunktet er basert på at du begynner å covre en annen låt, men så tar det en helt annen retning”. Han sier det også lønner seg å høre på mye musikk, men at noen ferdigheter må være der:

”Det er mye av grunnen til at jeg skriver musikk nå, men selvfølgelig er det noen ting som bør ligge i bunn. Du bør synge rent, og rytmikk er ikke noe du bare kan lære, du må ha forståelsen for det. Så musikk er ikke for alle”, mener han.

Trives best i studio

Med sin lange erfaring som musiker har Thom Hell holdt en rekke konserter. Han var til og med på åpningen av Haubitz hall for omtrent ett år siden, og setter stor pris på å være tilbake og spille her igjen. Likevel føler han seg ikke alltid like hjemme på en scene, forteller han:

”Jeg synes det var skummelt å spille konsert i mange år. Kontinuiteten gjorde det bedre, men jeg kjenner jeg blir nervøs hvis det er en periode jeg ikke spiller så mye, så hvis jeg kunne valgt hadde jeg nok vært studiomusiker. Jeg er ikke lagd for å være en entertainer”, forteller han, og fortsetter:

”På scenen har jeg autoritet over folk kommer og ser på meg, men jeg er ikke en som ofte skjærer igjennom. Samtidig vil jeg jo prøve å få folk til å le litt innimellom, spesielt med litt tungt og trist materiale. Jeg pleier å si at jeg generelt sett er en blid fyr”, sier han smilende.

mm
-FORDI JEG VIL: Thomas setter pris på muligheten til å kunne spille musikk for folk. (Foto: Presse).

Musikken er viktigst

Thomas er klar på at bransjens endringer påvirker konsertene hans: ”Det er nå jeg har blitt bevisst på å selge plater på konsertene. Men den myten om at du tjener penger på livespilling er ikke helt sann”, sier han.

”Det er fort gjort å tenke at ting er urettferdig, men jeg er også den personen som ikke kanskje har hatt den ekstra driven til å stikke meg frem, fortsetter han. For Thom Hell er musikken det viktigste: ”Det som er interessant for meg er muligheten til å kunne spille inn musikk fordi jeg vil, ikke det økonomiske, sier han avslutningsvis.

Tusen takk for intervjuet, Thomas!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s