Marte Wulff om kreativitet og overskudd

lydliv header
I starten av måneden holdt Bjørn Eidsvåg en konsertserie i Kilden, med Elvira Nikolaisen, Thom Hell – og sist men ikke minst fantastiske Marte Wulff! Vi har møttes tidligere i forbindelse med Utlengsel-konserten i Kilden i fjor høst. Denne gangen tok hun seg tid til en skikkelig formidlingsprat!

INSPIRERENDE MØTE: Marte og Marit. Bildet er tatt fra vår første samtale. (Foto: Rade Zivanovic).

Det er lørdag ettermiddag 6. februar. Om kun en drøy time skal Marte Wulff bedrive fantastisk formidlingskunst fra scenen når hun tolker «Mysteriet Deg» på herlig vis. Men nå sitter hun her. I foajeen i Kilden – kun noen få meter bortenfor bordet vi møttes for første gang. Da var det lyst, sommer og varmt i været. Nå er vintermørket på plass.

Men inne i Kilden er det lysfest – og snart skal det lyde storslagen musikk fra konsertsalen. Marte Wulff er klar. Hun gleder seg: «Jeg er spent, men mest bare gleder jeg meg. Det er mindre press nå enn da jeg skulle bære alt selv. Nå kan jeg liksom bare komme inn og skinne litt i fem minutter» ler hun.

Å formidle andres låter

Marte kjenner godt Kilden og KSO fra tidligere. Det var her hun oppholdt seg og spilte inn mye av sisteplata, Utlengsel – og det var her hun en augustdag i fjor gjorde en av sine mektigste konserter da hun manifesterte plata live. Noe helt annet blir det å skulle formidle andres låter: «Jeg har et sterkt forhold til flere av Bjørn sine låter. Og som låtskriver og artist har man gjerne en innlevelsesevne som gjør at det til tider kan være gøy og befriende å gjøre det», ler hun.

Formidlingskunsten er likevel ikke alltid enkel. For Marte handler det mye om å gå inn i seg selv og bruke sin egen historie. «Alle artister som jeg reagerer positivt på er også dem som gir av seg selv og er autentiske i sin formidling», forklarer hun.

Marte har selv vært musiker og låtskriver i mange år. Hun debuterte med spellemann-nominerte «Jacket» i 2006 og fulgte så opp med Safety Pins i 2007 før hun ga ut sitt første norskspråklige album, «Handler i Selvforsvar» i 2010. Hun fulgte opp med allerede nevnte «Utlengsel» i fjor.


Omstendlige låtskrivingsprosesser

Låtskrivingen beskriver hun som en varierende prosess: «Jeg er gjerne en som begynner på noe, og vender tilbake og tilbake – og så plutselig løsner det. Andre ganger er det kanskje noen setninger og tema jeg har lyst til å skrive om. Utfordringen blir å gjøre det på en god måte. Det hender jeg skriver alt med en gang, men ofte går jeg tilbake til det for å få det riktig. Alt trenger ikke være perfekt, men det må være en eller annen slags original formulering der – noe jeg ikke føler jeg har hørt før», forteller hun engasjert.

Og låtsskrivingen er slettes ikke alltid like enkel. Marte forteller hun bruker mye tid på å ferdigstille teksten: «Det er gøy å skrive tekst, men det er vanskelig. Melodien kommer bare ut, gjerne. Det føler man  nesten ikke man gjør selv en gang. Noen ganger føles det som om den strømmer gjennom fra en eller annen ukjent kilde», sier hun og fortsetter: «Jeg føler jeg kunne laget fryktelig mye musikk, men tekst tar mer tid.»

Marte beskriver alle låtskriveres utfordring. Det er nemlig veldig lett å bli proteksjonistisk og føle at man aldri ferdigstiller produktet: «Som oftest hører jeg om melodien er god med en gang, men teksten endrer litt mer syn på etter hvert. Der er jeg litt mer åpen».

Kjærlighet – det evig engasjerende og brennende tema

ffff
KJÆRLIGHET: -Låtene handler om mye forskjellig – men kjærligheten er uunngåelig å skrive om, i en eller annen form, sier Marte. (Foto: Rade Zivanovic).

Låtene handler om forskjellige ting, mener hun. Men hun ser klart at noen tema går igjen. Sørlandsjenta kjenner seg igjen i Marit Larsens tro på at det er vanskelig å ikke skive om kjærlighet: «Tidligere har jeg gjort nummer ut av at ikke alt skulle være kjærlighetssanger. Men så er det samtidig et evig engasjerende og brennende tema. Det er kilde til så mye», forteller hun. Samtidig mener hun det er spennende å utforske andre tema. «Da går det gjerne i typ, «hva er det med meg?»-problematikk, ler hun. «Som låtskriver har man veldig god tilgang på sin egen hjerne».

Det er likevel ikke bare Martes egne tanker som inspirerer henne: «Jeg blir lett inspirert av hvordan jeg forholder meg til ting i livet; men selvfølgelig ser jeg også at jeg har mye tilfelles med andre mennesker. Det er alltid gøy å se i bøker, film og annen musikk at det er mye av de samme tingene folk bakser med», sier hun. «Jeg blir aldri lei av å se nye aspekter på det, se at vi ikke er alene om disse tankene».

Mellom konserter og kreative prosesser

Låtskrivingen er ikke alltid enkel. Noen ganger stopper det opp og blir skikkelig vanskelig. For Marte er det spesielt utfordrende å filosofiske tekster: «Jeg prøver alltid å nærme meg det på en hverdagslig måte, men sånne veldig store tema er… Jeg har alltid et mål om å snakke om sånne tema på en tilgjengelig måte. Det er vanskelig, men noe jeg synes er en spennende utfordring».

Å veksle mellom konserter og kreative prosesser er noe hun setter stor pris på. Samtidig er hun klar på at en ny plate ikke er klar på 1-2-3. Kreativiteten kan ikke styres, men Marte har likevel troen på at man kan presse seg til å være kreativ innimellom: «Man må sette seg ned. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Men merker jeg at jeg er kreativ sitter jeg gjerne oppe til fire om natta i stedet for å vente til morgenen», sier hun og fortsetter: «Det hender også jeg får vært produktiv når jeg bestemmer meg for å sette meg ned.» Men det er viktig å ikke være så kritisk til seg selv, tror hun: «Noen ganger er det sunt å ikke ha selvsensuren skrudd på maks. Da stopper du opp for det kreative også. Bare gjør det. Sett deg ned og prøv!», oppfordrer hun smilende.

Marte forteller selv at hun ser en rød tråd i platene sine. «Hele forrige plata er som en slags sammenhengene historie over noen år», sier hun. Hun skriver ofte og gjerne om om uro og todeltheten vi kan føle i sinnet, som menneske. Et tema mange kjenner seg igjen i. Hun forteller også at hun har noen favorittord: «Jeg har en tendens til å bruke ordet hjerte litt mye, jeg tror kanskje jeg har det på alle platene mine. Det er et fint symbol, så det må da være greit», ler hun.

Å skrive for seg selv – å spille for andre

FIN KOMBO: Marte setter stor pris på å kunne kombinere låtskriving med overskuddsprosjekter. (Foto: Rade Zivanovic).

Siden utgivelsen i fjor har Marte vært aktuell med flere småprosjekter. I desember lanserte hun den mye omtalte julelåta «Vi feirer jul» med Charlotte Qvale. Tidligere ga hun ut album med The Love Connection – tidligere kjent som Thom Hells backingband. Begge deler kan kategoriseres som det hun selv kaller overskuddsprosjekter: musikalske overskudd som skjer mens hun skriver på sitt neste album.

«Det er deilig å kunne slippe kreativiteten løs igjen. Jeg er ikke lei av det forrige materiale, kunne gjerne fortsatt med det, men har funnet en ny kreativ åre, så det er gøy: jeg prøver å integrere naturen litt i den nye plata mi,» forklarer hun og utdyper: «Jeg har lagt press på meg ved å samarbeide med plateselskap som jeg ser på som positivt. Det er gøy å få feedback underveis».

Og midt i denne låtskrivingsprosessen sitter altså Marte her, i Kilden. Klar for å gjøre en jobb for Bjørn Eidsvåg. Hun opplever der som gøy og givende å få spille med andre. «Jeg har funnet en slags glede med det nå. Før pleide alltid å spøke med om det er for sent å avlyse.. Men nå er det sånn at det å omgis og synge med de som driver det samme er så gøy! Jeg har fått en slags fornyet respekt for det jeg jobber meg og prøver priviligert som får lov til å holde på med det. Akkurat nå har jeg lyst å gjøre så mye som mulig!», forteller hun. Det er tydelig at Marte er engasjert. Dedikert. Klar for å formidle storartet musikk – både hjemme, men også på scenen. Blant folk. Og når det gjelder Eidsvåg selv har hun bare gode ord å komme med: «Han er en utrolig hyggelig fyr og lett å like. Jeg gleder meg til å spille igjen, både med KSO og gjengen», forteller hun.

Låtskrivernes terapeutiske funksjon – på ulike plan

Det er lett å se at spillingen betyr mye for Marte. Noen timer senere står hun dypt konsentrert og formidler Eidsvågs historier av ypperste klasse. Selv er Marte klar på at musikere og andre kreative har en viktig terapeutisk funksjon.Og hun har respekt de mange historiene om psykiske problemer i musikkbransjen som ble kjent i fjor: «Jeg er absolutt en forkjemper for å ikke framstå perfekt. Jeg har prøvd og det fungerer ikke. Utsiden og innsiden krøller seg sammen», forteller hun engasjert – og fortsetter: «Da jeg ble ærlig overfor meg selv og andre, ble det lettere. Som musiker er det fint å bruke det man jobber med som et verktøy i seg selv, men også som en innfallsport til å snakke om det. Da kan du bruke deg selv men snakke om jobben din samtidig. Det er en god posisjon å snakke om sånne ting fra. Du har en grunn.»

Og så er det kanskje sånn at kunstnere og andre formidlere har en ekstra gave, en ekstra mulighet til å bevege seg selv og andre rundt seg? Kanskje er det en innstilling, en ekstra følsomhet, undres Marte: «Jeg ser en forskjell på kunstnere og andre folk. Det virker som om det er større følsomhet blant oss, vi tar mer inn og det er en gave – men samtidig fryktelig slitsomt. Du jobber på en måte med å isolere følelsene og fange dem i en låt», forteller hun.

Hun ser på det som inspirerende å kunne være en hjelp for folk til å bearbeide følelsene sine: «I sangen har jeg mulighet til å velte meg i følelsen fra start til slutt, et verktøy for meg selv til å bearbeide følelsen. Da er det også gøy å se folk reagere. Det er morsommere å jobbe med dette etter at jeg har skrevet om ting som gnager litt. Jeg er ikke like redd for ting som gjør vondt lenger, for jeg kan bruke det til noe senere», forteller hun avslutningsvis.

Følelsen av å være til bruk, både for seg selv og andre, er tydelig en drivkraft for låtskriveren Marte Wulff; en låtskriver der nærhet og teft for arrangementer kun er to av mange sentrale ingredienser. Kunsten å kombinere kreativitet med overskudd er to andre.

Tusen takk for Intervjuet, Marte!

lydliv_downer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s